התמודדות עם הפרעות התנהגות בילדים

מה הכוונה בהפרעות התנהגות?

הפרעות התנהגות בילדים הן דפוסי התנהגות קיצוניים שהילד מפגין, ואשר בדר”כ אינם ניתנים לשינוי על ידי התערבות חיצונית בידי ההורים והמורים.

להפרעות ההתנהגות פנים רבות ולא כל ילד השובר מדי פעם את הכללים או מתנהג בחוצפה הוא בעל הפרעות התנהגות. ההתנהגות של ילד הסובל מהפרעת התנהגות מפריעה לו להשתלב במסגרות בחיי היום-יום, מעמיסה על תפקוד המשפחה, מבודדת לעיתים את הילד מבחינה חברתית ויכולה להגיע לדפוסים חריפים וקיצוניים המסכנים את הילד ואת הסובבים אותו.

 

איך מזהים הפרעות התנהגות?

ילד הסובל מהפרעת התנהגות יהיה עוין ויתריס כנגד הסביבה שלו, בין אם מדובר בהורים, מורים, קרובי משפחה או חברים, יאבק בכל מסגרת שבה יימצא, ויאשים את הסביבה בהתנהגותם. הכוונה היא לילדים אשר מפגינים את התסמינים הללו באופן תכוף ובלי תלות בנסיבות.

בין התסמינים הנפוצים ניתן למצוא התקפי זעם, קושי בדחיית סיפוקים, ווכחנות, סירוב לקבל מרות, שקרים חוזרים ונשנים בלי סיבה, תוקפנות כלפי ילדים אחרים והתנהגות אלימה, עיסוק בנקמה, עשיית “דווקא” ומרדנות בלתי פוסקת גם במקומות שבהם אין סיבה אמתית למרוד. ילד הסובל מהפרעת התנהגות יהיה רגזן מאוד, ולרוב יימצא צידוקים חיצוניים להתנהגותו.

במקרים קיצוניים ניתן לראות גניבות ונדליזם והתנהגות עבריינית, התעללות בבעלי חיים, אלימות קיצונית ושימוש בכלי נשק.

בעת התבגרותם, ילדים הסובלים מהפרעת התנהגות לא מטופלת הם בעלי נטייה גבוהה משמעותית לפתח חרדה ודיכאון, ודפוסי ההתנהגות הקיצוניים שלהם, במידה ואינם מטופלים, עשויים לגרום במקרים רבים לדחייה חברתית שלהם, לפליטה ממסגרות החינוכיות השונות, ולהתדרדרות הדרגתית של רמת החיים והתפקוד.

איך מטפלים בהפרעות התנהגות?

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) מסייע לילד לקבל כלים ולהתמודד עם הדחפים והרגשות השליליים הגורמים לו לפעול בצורה קיצונית, ומכשיר את סביבתו הקרובה להתמודדות עם הקשיים בהם הילד נתקל.

ישנם טיפולים אפשריים רבים להפרעות התנהגות בילדים, עקב כך שיש הסברים אפשריים רבים לאותה התנהגות. הטיפול עוסק בסיבות להתנהגות הקיצונית, בין אם מדובר בבעיות רגשיות, חברתיות, או פיזיות. לאחר הבנת המקום בו הילד נמצא, הטיפול עוסק בהצבת גבולות מול הילד, התמודדות עם הקושי בשליטה עצמית ווויסות רגשי, מתן כלי התמודדות להורים ולצוות החינוכי אל מול הילד, ומתן עזרה לילד ביציאה מהדפוסים השליליים אליהם התרגל.

סגירת תפריט
WhatsApp chat