התמודדות עם חרדות

מהי חרדה?
חרדה היא שם כולל למגוון תחושות פיזיות ורגשיות מוגברות של לחץ, פחד, מתח, בהלה ותחושה של סכנה ואיום (סוג של “אזעקת שווא”) , ללא
קשר לסיטואציה . החרדה מפריעה לסובל ממנה לתפקד עקב דריכות מוגברת, רומינציה של מחשבות מלחיצות אשר גורמות ללחץ פיזי ונפשי מוגזם אשר מונע מהסובלים מלפעול.
בבסיסה, חרדה היא הרגשה טבעית וחשובה להישרדות האדם מכיוון שהיא גורמת לו לזהות סכנה ולנסות להימנע ממנה. החרדה הופכת להיות בעיה כאשר היא פועלת כ”אזעקת שווא” ללא סכנה אמיתית וכאשר אין לסובל יכולת להתמודד איתה, מה שגורם לפגיעת באיכות החיים ולתופעות לוואי לא נעימות.

איך מזהים חרדה בילדים ?
חרדה בילדים יכולה להתבטא במגוון מישורים:
במישור הרגשי – ילדים חרדתיים עשויים לבטא בהרבה מקרים תחושות של פחד והמנעות ממצבים מעמתים ויימנעו מהתמודדות עם הסיטואציות הגורמות להם לחרדה באמצעות בכי, התקפי זעם, קיפאון, הצמדות תמידית לדמות מבוגרת, ואף התפרצויות אלימות. ילדים חרדתיים עשויים לספר על פחד שמגיע “משום מקום” מהמוות או פגיעה בידי גורם כלשהו (מחבלים, מפלצת מהטלוויזיה). ישנם ילדים הסובלים מחרדה הנוטים להעריך מצבים רגילים כחמורים או כאסונות ומבטאים פחד מקטסטרופה מתקרבת, לעיתים ילדים אלו מאמצים “טקסים” והתנהגות כפייתית על מנת להשיג רוגע ושליטה על המצב הגורם להם לחרדה.

במישור הפיזי – ילד הסובל מחרדה עשוי להתלונן על כאבי ראש, כאבי בטן, דפיקות לב חזקות בחילות ועוד.. בהרבה מקרים, הילד חווה לחץ והתרגשות מוגברים ומפרש את התחושות האלו כתחושות של חולי והוכחה למחשבות המלחיצות שלו.

איך מטפלים בחרדה בילדים?
טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) עוזר במקרים רבים להתמודד עם חרדה אצל ילדים על ידי הגברת הביטחון העצמי שלהם ומתן כלים להתמודדות עם תחושות הלחץ והמועקה.
אחד החלקים החשובים ביותר בטיפול בחרדה בילדים היא יצירת סביבה מכילה ומגוננת, אשר לה תפקיד משמעותי בהחלמה. להתנהגות ההורים השפעה מכרעת על ההחלמה של הילד, קושי של ההורה להכיל את החרדה של ילדו עלול לשמר ואף להגביר את החרדה. על מנת לעזור לייצר סביבת החלמה בטוחה לילד, התהליך מכיל הדרכה פרטנית להורים.

סגירת תפריט
WhatsApp chat